Menu
  • Link do mapy serwisu
 

FAQ

1. Czy zawsze psychoterapia?

Czasami wystarczy nazwanie problemu i uzyskanie „podpowiedzi”, jak go rozwiązać (w języku psychologicznym nazywamy to psychoedukacją). Czasem – zwłaszcza gdy mamy do czynienia z przewlekłym stresem, oprócz psychoedukacji potrzebne jest również wsparcie (czyli doraźny kontakt z psychologiem, gdy czujesz się przeciążony i nie wiesz, jak poradzić sobie z natłokiem obowiązków, masz „doła”).
W życiu zdarzają się również tzw. sytuacje kryzysowe – nagłe, niespodziewane, często drastycznie zmieniające Twoje życie wydarzenia. W przeżyciu tych sytuacji również pomoże Ci psycholog. Takie kryzysy to zazwyczaj sytuacje, gdy tracisz coś ważnego lub życie czy zdrowie Twoje lub bliskich Ci osób jest zagrożone.
Problemy adaptacyjne – trudną sytuacją jest również zmiana i konieczność dostosowania się do niej (początek studiów to często zmiana miejsca zamieszkania i stylu życia, rozstanie z rodziną i starymi znajomymi, konieczność nawiązania nowych znajomości i wiele innych problemów). Początkowo może Ci się wydawać, że ta sytuacja Cię przerasta, przytłacza. Wsparcie psychologiczne pomoże Ci przetrwać ten trudny okres.
Są jednak sytuacje, w których potrzebny jest bardziej systematyczny kontakt z psychologiem – psychoterapia, a czasem konieczna bywa również pomoc lekarza psychiatry. Dzieje się tak, gdy Twoje problemy w poważny sposób ograniczają Twoje życie lub trwają bardzo długo i powodują, że nie osiągasz tego, na co wiesz, że Cię stać (czujesz, że funkcjonujesz poniżej swoich możliwości).
Problemy, które mogą wymagać dłuższego kontaktu z psychologiem, to np.: depresja, fobia społeczna, inne problemy lękowe (fobie proste, agorafobia, uogólnione zaburzenie lękowe, hipochondria), ADHD, zaburzenia koncentracji uwagi, nerwica natręctw (czyli zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne), zaburzenia osobowości, zaburzenia adaptacyjne, uzależnienia, zaburzenia seksualne.

 

2. Po co konsultacja?

Celem spotkania z psychologiem jest uzyskanie pomocy w rozpoznaniu i rozwiązaniu problemu, czasem jest to jedno, czasem kilka spotkań, na których opowiesz o tym, co Cię martwi, z czym sam sobie nie radzisz. Psycholog zada Ci różne pytania, które pomogą mu lepiej zrozumieć Twój problem. Na podstawie tych informacji psycholog postawi diagnozę, pomoże Ci nazwać Twój problem i znaleźć jego źródła, a następnie ustali z Tobą plan działania.
Jeżeli masz już za sobą kontakt z psychologiem (np. w gimnazjum lub liceum) i wiesz, że taka pomoc jest Ci potrzebna, a nie możesz jej kontynuować z powodu zmiany miejsca zamieszkania (jesteś spoza Krakowa), warto skorzystać z opieki psychologicznej, którą zapewnia Ci Twoja uczelnia.

 

3. Kiedy do psychologa?

Jeżeli któreś z poniższych zdań opisuje to, co się z Tobą dzieje, to znaczy, że być może dobrze byłoby skorzystać z pomocy psychologa:

  • często zastanawiasz się, jak oceniają Cię inni ludzie i z tego powodu unikasz różnych sytuacji społecznych z obawy przed tym, że sobie nie poradzisz, unikasz ważnych egzaminów;
  • pomimo tego że dobrze znasz dany temat, gdy masz wypowiedzieć się w większym gronie, paraliżuje Cię strach i sprawia, że wszystkie myśli uciekają Ci z głowy;
  • masz problemy z podejmowaniem decyzji, odwlekasz je pomimo związanych z tym kłopotów;
  • nie możesz wstać rano z łóżka, masz problem ze zmuszeniem się do wykonania najprostszych czynności, wieczorem czujesz się znacznie lepiej niż rano;
  • nie możesz zasnąć lub często się budzisz w nocy;
  • często chce Ci się płakać, trudno Ci odczuwać radość;
  • często rozmyślasz o tym, co będzie, mnożysz w wyobraźni negatywne scenariusze wydarzeń;
  • masz problemy z motywacją do nauki;
  • masz problem z nawiązywaniem znajomości, najczęściej czekasz, aż ktoś do Ciebie podejdzie i zacznie rozmowę;
  • czujesz się zagubiony w nowej sytuacji, prześladuje Cię myśl, że sobie nie poradzisz;
  • odczuwasz wiele dolegliwości fizycznych (np. ból głowy, brzucha, przyspieszone bicie serca, mdłości, biegunka), mimo że nie masz żadnych problemów zdrowotnych;
  • bardzo boisz się o swoje zdrowie;
  • czujesz lęk w małych pomieszczeniach lub na dużych, zatłoczonych przestrzeniach;
  • nie panujesz nad złością, często wybuchasz;
  • często rozpraszasz się, zapominasz o ważnych sprawach, spóźniasz się, gubisz rzeczy;
  • nie możesz doprowadzić żadnej czynności do końca, masz problemy z systematycznością;
  • masz problemy z intymną sferą Twojego życia;
  • nadużywasz alkoholu lub innych używek.

Powyżej opisano niektóre pojawiające się problemy, które leczy się za pomocą psychoterapii – być może znalazłeś wśród nich to, co Cię niepokoi. Pamiętaj jednak, że są to jedynie przykłady, Twój problem może być zupełnie inny.


4. Kiedy mogę się spodziewać konkretnych zmian?

To jeszcze trudniejsze zagadnienie niż problem zaufania. Nie da się podać konkretnego terminu czy przedziału czasowego, w którym na pewno uzyskasz znaczącą poprawę. Proces terapeutyczny to wspólna wędrówka pacjenta i terapeuty, gdzie terapeuta jest kimś w rodzaju przewodnika. Droga, którą wspólnie przemierzają, na ogół nie jest gładka i równa, a gdy jest mocno „pod górę”, mogą przyjść momenty zniechęcenia. Pierwsze sygnały zmiany można odczuć wtedy, gdy ten „plecak”, który niesiesz, robi się lżejszy i przestaje przesłaniać resztę świata.

Tempo zmian jest uzależnione od Twojej motywacji, Twoich możliwości życiowych oraz umiejętności psychologa. W każdej terapii zestaw tych trzech czynników decyduje o tym, kiedy wystąpią pierwsze pozytywne efekty terapii.

 

5. Po czym można poznać godnego zaufania psychologa?

To bardzo trudne pytanie. Ważne są oczywiście wiedza, doświadczenie zawodowe, kwalifikacje potwierdzone dyplomami i certyfikatami. Ale niemniej ważna jest też tzw. „opinia w środowisku”. Warto zapytać znajomych, poszukać informacji na stronach internetowych, zasięgnąć opinii w stowarzyszeniach i organizacjach zrzeszających psychologów (np. w Polskim Towarzystwie Psychologicznym). Warto też spytać o to, czy dany psycholog poddaje swą pracę regularnej superwizji.
UWAGA! Jeśli od początku psycholog, do którego trafiłeś, budzi Twój niepokój i nieufność, raczej poszukaj kogoś innego.

 

6. Czy mogę liczyć na dyskrecję?

Podstawą relacji terapeutycznej jest zaufanie. Zgodnie z etyką naszego zawodu
pod każdym względem dbamy więc o dyskrecję i poczucie zaufania. Każdego psychologa obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej (patrz: Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa PTP). W myśl zasad Kodeksu psycholog nie może działać przeciwko swemu pacjentowi, gdyż naczelną wartością dla psychologa jest zawsze dobro człowieka, który przychodzi po pomoc.

 

7. Dlaczego rozmowa z psychologiem pomaga bardziej niż rozmowa z przyjacielem?

Rozmowa z psychologiem to jakby oglądanie problemu z wielu perspektyw. Jego wiedza i doświadczenie pozwalają na pokazanie sprawy obiektywnie i wieloaspektowo. Przyjaciel, chce czy nie chce, nie jest w stanie oddzielić tego wszystkiego, co Was łączy (emocje, wspomnienia itp.). Zawsze – mimo szczerych chęci pomocy – będzie miał tendencję do „ochraniania” Ciebie i Waszych relacji. Psycholog będzie bardziej obiektywny i skuteczny.


8. Jakie korzyści niesie pomoc terapeuty?

Wyobraź sobie, że Twój problem czy kłopot porównamy do ciężkiego plecaka, który niesiesz pod górę. Pomoc psychologa może sprawić, że plecak będzie się stawał coraz lżejszy. Pomyśl, jak super jest iść np. na Turbacz i nie dźwigać ogromu ciężaru. Łatwiej wówczas zobaczyć piękny krajobraz i cieszyć się wędrówką.

Informacje organizacyjne i zapisy na warsztaty:

DZIAŁ NAUCZANIA AGH

tel.: 12 617 49 75
e-mail: adapter@agh.edu.pl
www.dzn.agh.edu.pl

Informacje merytoryczne i zapisy na konsultacje:

SCANMED MULTIMEDIS S.A.

ul. Armii Krajowej 5

30-150 Kraków
tel.: 12 629 88 00
e-mail: adapter@scanmed.pl
www.akamedik.com

Rejestracja telefoniczna:
tel.: 12 629 88 00
poniedziałek–piątek

godz. 7.00–21.00
sobota godz. 7.00–15.00

All rights reserved © 2017 Akademia Górniczo-Hutnicza